Het controleproces
Allereerst wordt de turbine-as op rechtheid gecontroleerd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een rechtheidmeterbank met een meetklok tot 1,0 micrometer, zie foto. De lagerplaatsen van de turbine-as en het lagerhuis van de turbo worden met behulp van micrometers nagemeten of deze inderdaad binnen det toegestane toleranties vallen. Het compressor wiel wordt gestraald met glasparel en met metal-check gecontroleerd op haarscheurtjes. Indien alle onderdelen maat technisch in orde zijn kan met het balanceer proces begonnen worden.
|
|
Het balanceerproces
Het balanceren is één van de belangrijkste procestappen van het reviseren van een turbo. De reden hiervoor is eenvoudig, aangezien de toerentallen die een moderne turbo haalt inmiddels boven de 220.000 toeren per minuut uit komen. Iedere vorm van onbalans bij deze toerentallen leidt op termijn of per direct tot grote schade binnen in de turbo. Voor het balanceren van turbo’s is het heel belangrijk om de wielen goed dynamisch te balanceren. Dat wil zeggen: balanceren met twee correctievlakken. Elke component wordt apart gebalanceerd. Nadat alle componenten apart zijn gebalanceerd wordt de rotor samengesteld. Deze rotor wordt ook weer dynamisch gebalanceerd. Hiervoor maken wij gebruik van een Schenck balanceermachine, zie foto. Vervolgens dienen de onderdelen zodanig gemonteerd te worden dat de turbo een draaiend geheel is geworden.
|
|
Omdat niet alle onderdelen individueel gebalanceerd kunnen worden, zoals de thrust washer etc, moet het draaiend gedeelte als geheel nogmaals gebalanceerd worden met behulp van een VSR balanceermachine, zie foto. Hiervoor maken wij wederom gebruik van een Schenck balanceermachine, de Schenck 110MBRS VSR balanceer machine, de nummer 1 en door alle turbo fabrikanten verplicht gesteld en goedgekeurd. Deze balanceer stap wordt uitgevoerd bij de toerentallen zoals deze ook op de motor behaald worden. Dit is een ideale eindtest voordat u de gereviseerde turbo op de motor monteert. Als een turbo door de eindcontrole heen komt, is deze op en top in orde. Met name de uiterst nauwkeurige balanceerprocessen zorgen ervoor dat er geen enkel detail over het hoofd wordt gezien. Na het balanceren wordt vervolgens de ruimte op de lagers van het binnenwerk gecontroleerd en deze ruimte wordt geverifieerd met de gegevens van de turbofabrikant, waarna de turbo verder wordt afgebouwd. Als laatste wordt de actuator afgesteld volgens de fabriekswaarden.
|
|